Kejayaan Acara K2N II bukti semangat serumpun (Malaysia – Indonesia) yang tetap membara!


Peluang seumur hidup berkayuh di negara jiran bersama ribuan ontelis dan tercatat sebagai Kelab basikal tua PERTAMA yang hadir bersama ahli-ahlinya ke Indonesia menjayakan acara bertaraf dunia.

Acara K2N II yang memberikan pengalaman berharga kepada 35 peserta dari Malaysia. 1Malaysia... 1Indonesia... 1Nusantara!

Pada 3-6 Jun 2011 yang lalu tercipta satu lagi sejarah yang paling “memorable” buat penulis dan sahabat-sahabat basikal tua di Malaysia dan Indonesia dengan terlaksananya Acara Kayuhan 2 Negara buat kali yang ke 2. Acara yang berlangsung selama 4 hari 3 malam di Bandung – Jakarta, Indonesia meninggalkan seribu satu kenangan dan sejarah yang tidak mungkin dapat dilupakan buat 35 peserta dari Malaysia yang menyertainya. Mungkin bagi orang lain tiada apa yang istimewanya acara besar seperti ini. Tetapi bagi penulis yang mewakili sebilangan besar pencinta dan pejuang basikal tua Malaysia ini merupakan satu usaha yang paling berani dan paling besar dalam sejarah basikal tua di Nusantara.

K2N cetuskan semangat 1Malaysia…1Indonesia…1Nusantara
Laungan “1Malaysia…1Indonesia…1Nusantara” menjadi laungan keramat bagi semua peserta yang hadir di Bandung. Berbekalkan semangat yang terus membara ini tiada apa yang mustahil dilakukan oleh kedua-dua komuniti yang berkongsi adat dan budaya. Malahan rata-rata peserta yang hadir tidak merasakan perbezaan yang ketara darisegi bahasa dan cara berpakaian kerana asalnya kita adalah serumpun. Ini terbukti apabila kedua-dua kelab KBTBB dan KOSTI bertemu kembali meneruskan Acara K2N II di Bandung selang setahun demi menunaikan janji masing-masing. Siapa sangka bak kata peserta dari Batu Berendam…”Main besi karat…dapat naik besi terbang…”. Segalanya pasti apabila KBTBB berjaya membawa sebahagian ahlinya terbang ke Indonesia untuk sessi lawatan balas seminggu yang lalu. Penulis pula berasa sangat bertuah kerana acara kali ini ditemani oleh isteri tersayang yang sanggup berkorban masa dan kesihatan demi menyokong perjuangan penulis dan sahabat-sahabat.

Acara K2N II yang dibantu sepenuh komitmen oleh sahabat-sahabat penulis yang sanggup berjuang bermati-matian dari kiri Mr. GB, Mas Iwan, Sdr. Jebat, Sdr. Alex, dan Sdr. Sanim...disokong oleh peserta dari KBAB Sdr. Ramli Hyper.

Penulis bersama isteri tersayang Wawa ditemani oleh "body guard" Taiko Amin (adik sepupu Wawa) Terbang ke bandung demi Acara K2N II

Acara K2N II bukanlah acara biasa-biasa
Acara K2N II bukanlah acara biasa-biasa malahan ia melibatkan nama negara Malaysia dan Indonesia serta nama kerajaan negeri Melaka dan pemerintah di Bandung-Jakarta. Tidak keterlaluan penulis kategorikan Acara K2N II ini merupakan acara bertaraf antarabangsa dan ia merupakan satu-satunya acara yang dapat menghimpunkan peminat-peminat, pencinta dan pejuang basikal tua di dua buah negara dalam satu acara. Belum ada lagi dalam carian dan kajian penulis di laman-laman web yang ada memaparkan acara basikal tua/klasik yang melibatkan 2 negara.

KBTBB mendapat sokongan dari kelab-kelab basikal di Malaysia
Kemunculan Kelab Basikal Tua Batu Berendam (KBTBB) 3 tahun yang lalu telah banyak merubah suasana dan atmosfera serta hala tuju (direction) basikal tua tanahair. Semua ini adalah mustahil dapat dilakukan tanpa adanya sokongan padu dari beberapa Kelab basikal tua terkenal seperti Kelab Sepeda Tua Johor Bahru, Kelab Basikal Klasik Muar, Port Swettenham Classic Bicycle, Kelab Basikal Klasik Pulau Pinang, GETUAS, Kelab Basikal Antik Benut, Pemilik Basikal Tua Chaah-Labis (PECHAL), dan orang perseorangan serta nama-nama individu yang tidak dapat penulis sebutkan di sini.

Bersama 35 peserta K2N II di Gedung Sate di Bandung dalam acara sessi lawatan.

Penghargaan buat KOSTI, PSB Bandung dan KOBA
Setinggi penghargaan khas buat Komunitas Sepeda Tua Indonesia (KOSTI) yang di wakili oleh Pak Zainal, Sdr. Alex, Sekjen Fahmi, Mas Iwan, Mbak Nurul, dan sahabat-sahabat di Indonesia yang menjadi tulang belakang menjayakan Acara K2N II yang penuh gemilang. Selain itu pujian dan penghormatan khas buat Paguyuban Sapedah Baheula Bandoeng-West Java (PSB Bandung) terutamanya kepada Kang Aboy dan Mas Firman yang sentiasa memastikan segala aktiviti dan perancangan berjalan mengikut jadual. Pengurusan Acara K2N II yang berlangsung selama 4 hari 3 malam sangat-sangat sempurna (perfect) dan penulis sendiri sangat-sangat berpuas-hati dengan persiapan dan pengendalian peserta dan acara.

Tahniah buat semua sahabat-sahabat di Bandung. Tidak kurang hebatnya sahabat-sahabat Komunitas Sepeda Ontel Batavia (KOBA) dan kelab-kelab sepeda sekitar Jakarta yang sudi menyambut kehadiran rombongan dari Malaysia di Jakarta yang tampil dengan acara-acara yang penuh kejutan “surprise” yang pastinya tidak mungkin dilupakan seumur hidup. Walaupun cuaca di Jakarta hujan pada sebelah petang namun sahabat-sahabat ontel di sana tetap tidak berganjak dan menunggu rombongan Malaysia sejak pukul 8:00 malam dan setelah menunggu sejak pukul 5:00 petang di Bulatan HI.

Penulis bersama Sekjen KOSTI (kiri) Sdr. Fahmi dan Pengerusi KBTBB (kanan) Sdr. Alias Omar dalam Sidang Akhbar di Bandung.

Penulis ditemubual sewaktu Majlis Perasmian Acara K2N II oleh wartawan-wartawan yang membuat liputan mengenai Acara K2N II di Saung Ujo, Bandung

Menjawap soalan dari Global TV dan TVRI mengenai Acara K2N II selepas acara kayuhan mengelilingi Kota Bandung

K2N II mendukung prinsip persahabatan dan persaudaraan
Pada dasarnya penganjuran dan cetusan idea K2N oleh KBTBB dan KOSTI ini semuanya adalah berprinsipkan persaudaraan dan didasari oleh persahabatan. Banyak soalan-soalan yang penulis terima dari media Indonesia yang bertanyakan apakah motif sebenar Acara K2N II ini? Mudah sahaja jawapannya Acara K2N II adalah acara kayuhan untuk memperkukuh persahabatan dan persaudaraan serumpun. Tiada agenda politik. Tiada kepentingan peribadi. Tiada agenda tersembunyi. Ini adalah acara yang paling jujur dan ikhlas dilakukan untuk melihat pencinta dan pejuang basikal tua kedua-dua negara meraikan pertemuan bersejarah dengan memahami dengan lebih dekat budaya dan cara hidup masing-masing. Acara K2N II diharapkan akan menjadi titik tolak kepada penganjuran acara yang melibatkan lebih banyak negara yang akan menyertainya di masa hadapan.

Meluangkan masa berlibur bersama sahabat-sahabat penulis dari Malaysia dan Indonesia melawat pusat kopi dunia yang termasyur pada tahun 1920-30an.

Fokus kepada acara K2N / K3N pada tahun 2012
Ringkasnya tiada kata yang dapat diungkapkan oleh penulis selama menceburi hobi basikal tua ini apabila melihat basikal tua boleh berjaya ke tahap ini. Tidaklah penulis hiraukan kata-kata atau pandangan-pandangan sinis dan skeptical beberapa individu di luar sana kerana mereka sendiri tahu di manakah letaknya tempat mereka sekarang. Fokus sekarang ialah untuk terus menyambung usaha murni untuk Acara K2N / K3N yang akan digalas oleh kelab-kelab basikal yang lain pula.

Alhamdulillah Kelab Sepeda Tua Johor Bahru telahpun menyahut cabaran untuk membawa acara bertaraf dunia ini dipersembah dan diadakan di negeri Johor kerana penulis secara peribadi yakin orang-orang Johor mampu melakukan “kejutan” untuk peserta-peserta K2N/K3N pada tahun 2012. Kredibiliti dan kemampuan mereka telah pun terbukti melalui Acara Kayuhan Terowong Masa (KTM) awal tahun ini yang boleh diiktiraf sebagai yang terbaik untuk sebuah kelab baru yang masih muda di Malaysia. Manakala KBTBB dan KOSTI akan terus bekerjasama mengembleng tenaga dan usahanya untuk merancang acara-acara yang besar di masa hadapan demi kepentingan komuniti dan ahli-ahlinya.

Nantikan update dan komentar penulis dalam entry seterusnya.

3 Responses

  1. Susah nak di gambarkan dengan kata-kata pengalaman, perasaan dan rasa hati. Namun apa yang dapat dihimpunkan ianya adalah sesuatu yang amat menarik secara keseluruhannya andai di lihat dari segenap aspek. Semua yang turut menjayakannya adalah yang terbaik…Selamat meneruskan perjuangan untuk melestarikan hobi yang dicintai ini. Tahniah sekali lagi…

  2. K2N yg awalnya hanya wacana tetapi dengan semangat persaudaraan dan kebersamaan sehingga menjadi NYATA…seperti mimpi…hanya karena sepeda tua bisa membawa pengaruh sampai sejauh ini..bukan lagi individu tapi NEGARA…2 NEGARA bisa bersama2 dalam satu kayuhan..yaitu SEPEDA TUA…..

  3. senangnya, saudaraku bertambah banyak , silaturahmi via basikal tua
    coooooollll…..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: