Raleigh Sport (Original) & Triumph (New Old Stock) 1950’s


Koleksi terbaharu Anne Acasia iaitu 2 buah basikal sport 26 jenama Raleigh dan Triumph tahun 1950. Basikal ini ditemui hasil daripada pencarian yang berterusan kami di Malaya. Setiap usaha yang bersungguh-sungguh pasti akan membuahkan hasil. Untuk makluman bersama basikal-basikal ini kami tidak berhasrat untuk menjualkan koleksi ini kepada mana-mana pihak. Biarlah ianya tersimpan untuk tatapan generasi akan datang untuk khazanah sejarah Malaya.

Anne Acasia bersama koleksi terbaru

Anne Acasia bersama koleksi terbaharu

Original Classic & New Old Stock (NOS)

Original Condition & New Old Stock (NOS)

 

RALEIGH SPORT 26″ – Original Condition
Merk Raleigh tembaga yang masih utuh

Merk Raleigh tembaga yang masih utuh

Raleigh kunci tengkuk yang jarang ditemui di selatan tanahair

Raleigh kunci tengkuk yang jarang ditemui di Malaya

Aksesori tambahan Lampu dan Loceng Miller

Aksesori tambahan Lampu dan Loceng Miller

Handle bar Raleigh Pattern

Handle bar Raleigh Pattern

Saddle Brooks original

Saddle Brooks original

Peti rantai, padel dan crank Raleigh yang asal

Peti rantai, padel dan crank Raleigh yang asal

Crank Raleigh

Crank Raleigh

Rim Raleigh Pattern

Rim Raleigh Pattern

Body frame yang tertera stiker 2030

Body frame yang tertera stiker 2030

No siri 14796DA pada frame

No siri 14796DA pada frame

Tetap menawan walaupun sudah berusia lebih 50 tahun

Tetap menawan walaupun sudah berusia lebih 50 tahun

Tetap utuh walaupun berusia lebih 50 tahun

Raleigh - basikal kebanggaan Malaya

 …

TRIUMPH SPORT 26″ – New Old Stock (NOS)
Jenama Triumph yang jarang ditemui di Malaya

Jenama Triumph yang jarang ditemui di Malaya

Triumph Sport (NOS) yang telah ditemui

Triumph Sport (NOS) yang telah ditemui

Stiker Triumph yang asli masih terlekat di frame

Stiker Triumph yang asli masih terlekat di frame

Mana lagi kalau tak Made in England

Mana lagi kalau tak Made in England

Bukti kukuh Triumph yang berasal dari Malaya yg ada tulisan cina

Bukti kukuh basikal Triumph telah berada di Malaya dengan ada tulisan cina pada atas frame

Mudgurd Triumph yang masih kelihatan

Mudgurd Triumph yang masih berkeadaan baik

Fork asli bertanda "T" bermaksud Triumph

Fork asli bertanda "T" bermaksud Triumph

Crank Triumph yang asli

Crank Triumph yang asli

Didatangkan khas bersama tayar Dunlop Sport bersama rim Dunlop Hendrix

Didatangkan khas bersama tayar Dunlop Sport bersama rim Dunlop Hendrix

Loceng TRELOCK (NOS)

Loceng TRELOCK (NOS)

Kunci basikal jenis TRELOCK (NOS)

Kunci basikal jenis TRELOCK (NOS)

Beg dan Saddle Brooks

Beg dan Saddle Brooks

Handle asal, Triger SA, Loceng TRELOCK dan FACO Speedometer

Handle asal, Triger SA, Loceng TRELOCK dan FACO Speedometer

Triumph Sport (NOS) yang berjaya menambat hati

Triumph Sport (NOS) yang berjaya menambat hati

Triumph Sport hadiah untuk warisan Malaya

Triumph Sport hadiah untuk warisan Malaya

20 Responses

  1. Salam…
    Gua nanti kemunculannya k, baru dpt brg baru ke bro?, tp mcm kenal je basikal tu….

  2. Memanglah sebab ko dah tengok…aku bawak turun kat BB hari tu…BTW…kawan-kawan lain belum tengok lagi bro🙂

  3. Bro, naper tak tunjuk ajer. mudah sikit kawan-kawan kita nak tgk. Ni kena tunggu lagi. Bila pulak dapat raleigh sport kunci tengkuk tu? Orisinal semua yer…..

  4. Berdebuk-debuk jantung hatiku nak tengok dari dekat dan ingin sekali memilikinya.
    Berapa Maskahwinnya? Tapi kalau bagai meminang anak Raja biarlahku memendam rasa je!🙂

  5. Tak sabar nak nengok nihh..aku ada sibiji releigh sport tapi takde lak kunci kat tengkuk tu..

  6. Wah akhirnya keluar jugak raleigh orisinal karat. hahaha.Best bro. Ni buat aku jelous. Apa yang penting kerja….sama……apa yang penting kerja….sama……. Kami tak besar dan kami tak kuat bila bekerjasama semua menjadi mudah. Tahniah bro.

  7. tahniah,
    dasat….
    bilalah aku nak dapat basikal semua NOS ni…
    berapa hantaran yaaa&?…macam tinggi jerr..

  8. aku sendiri pun rasa cam tak mampu nak dapatkan yang org katakan basikal raleigh terakhir ni…mesti hantaranya kaw2 nihhh…tapi kena belajar ler ngan kanda2 yang dah lama berkecimpung dalam hobi nihh…hehehe.

  9. Joodean, Mat Tahir & Adi Sohor,

    Kedua-dua basikal itu saya perolehi dengan harga yang berpatutan dan mampu milik. Ada barang yang saya dapat murah dan ada yang saya dapat mahal. Yang pasti kedua-duanya adalah koleksi peribadi yang akan diwarisi untuk tatapan generasi akan datang. Nilainya bukan diukur dengan wang ringgit.

    Ianya sekadar berkongsi paparan foto-foto koleksi basikal tua kami khas untuk pengunjung blog BM dan sebagai bahan rujukan kepada peminat-peminat baru. PEACE!

  10. Tahniah.cantik.menarik.tetarik.kau(Raleigh sport) memang de boommmmmmm….

  11. Alhamdulillah, siap juga basikal Triumph yang dibangunkan selama ini. Semoga ia menjadi panduan dalam usaha membangunkan atau merestorasi sebuah basikal yang seumpama ini dengan sempurna. Tahniah sekali lagi.

  12. cantik nian tu ma cik

  13. salam…..
    Biru mata hitam ku…………………………………..

  14. takde ker rancangan nak berkayuh lepas ni…bosan laaa

  15. elok benar itu basikal…..smuanya terlihat cantik

  16. rancak bana sapedanyo.. buliah lah awak ikut bergabung
    http://sapedauntopadang.wordpress.com/

  17. mana yg lebih cantik yaa…? gadisnya atawa sepedanya…..???
    jadi bingung ni awak pilih yang mana…….!!!!!!!

  18. perrrgh meleleh ayor liyor teman,…. dlm banyak2 gambar kat atas tu semuanya bisa membikin jiwaku tak keruan… huhuhuhu

  19. Wow Keren Sepeda nya masih oke juga kaya yang Punya

  20. Aku ade Raliegh sport kunci tengkuk. Tapi rim dah karat. Camana nak gosok bagi kilat…Sapa ade beg aku nak beli… tak ori, tak kulit pun tak pe. Tel: 0196195593

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: