Eksplorasi menjejaki basikal tua buatan England di bumi Malaya


Assalamualaikum dan Salam Perkenalan dari BM (Basikal Malaya)Sebagai permulaan saya ingin berkongsi pengalaman kepada mereka yang baru/lama menceburi hobi yang sangat unik ini dengan memaparkan beberapa gambar/photo mengenai ekplorasi saya menjejaki basikal tua di Malaysia (dahulunya dikenali sebagai Malaya sebelum zaman Merdeka). Saya juga mengalu-alukan sumbangan cerita/photo dari rakan-rakan yang sudi/terbaca blog BM (Basikal Malaya)....

Emailkan kepada : ikhwanizam@gmail.com
Saya pasti akan menyiarkan cerita/photo anda...Bermulanya satu eksplorasi menjejaki basikal tua warisan dari bumi Malaya (Malaysia)

Di sebalik dinding batu itu tersembunyi seribu rahsia dan cerita

Di sebalik dinding batu itu tersembunyi seribu rahsia dan cerita

Barisan rangka basikal Sunbeam dan Raleigh yang mulus (mint@NOS)

Barisan rangka basikal Sunbeam dan Raleigh yang mulus (mint@NOS)

Satu penemuan yang tidak disangka...rangka basikal tua yang tersusun rapi

Satu penemuan yang tidak disangka…rangka basikal tua yang tersusun rapiRangka basikal tua jenis Sunbeam dan Raleigh kondisi “mint” (NOS)Rangka basikal Ray buatan Raleigh Industry pelbagai saiz

Rangka basikal Rudge juga masih boleh ditemui

Rangka basikal Rudge juga masih boleh ditemui

Mudgurd Raleigh mede in Nottingham, England

Mudgurd Raleigh made in Nottingham, England

Susunan peti rantai pelbagai jenis yang masih dijaga baik

Susunan peti rantai pelbagai jenis yang masih dijaga baik

Pelbagai jenis saddle/sit Brooks buatan England (NOS)

Pelbagai jenis saddle/sit Brooks buatan England (NOS)

Sebahagian simpanan warisan basikal tua yang tidak ternilai harganya

Sebahagian simpanan warisan basikal tua yang tidak ternilai harganya

29 Responses

  1. Hebat sungguh ekplorasi/kembara ni.Kalah segmen jalan-jalan cari makan.Tahniah.

  2. sekedar saran dari saya, koleksinya mohon ditata rapih/disusun dengan baik agar lebih pantas dilihat dan juga memudahkan dipilah-pilah koleksinya,
    email: sektor2kemayoran@ymail.com

  3. Iri awak melihat koleksi saudara, banyak sekali……..!!!!

  4. Salam kenal juga dari kami : http://sepedaonthelkebo.wordpress.com/
    Sebagai saran photo agak dikecilkan, kasihan yang punya koneksi internet lambat …

  5. Selamat datang kepada Chegu,sektor 2 Kemayoran, dan Gupliex ke blog BM (Basikal Malaya)🙂 untuk makluman pengunjung, photo itu diambil di sebuah toko/kedai basikal tua di kampung saya. Saya juga telah berjaya merakitkan/membagunkan beberapa buah sepeda/basikal dari toko/kedai tersebut…saya akan cuba uploadkan sedikit masa lagi.

    Semua rangka basikal itu masih boleh dibeli…dan kepada sesiapa yang berminat bolehlah hubungi saya melalui email mykyocera@gmail.com Terima kasih kepada Gupliex atas saranan saudara untuk mengecilkan photo agar ramai yang boleh mengakses blog ini.

  6. takjub awak melihat koleksi basikal tua pakcik, begitu terpelihara dan terdokumentasi dengan baik. Semoga berjaya dengan basikal tua buatan England.
    Salam dari Sidoarjo, Tanah Kualahan Lumpur, Indonesia

  7. Om…
    Salam kenal sebelumnya… Saya Ivanov dari Jakarta.
    Semoga yang berhasil membeli dan menjamah harta karun tersebut dapat menjagannya tuk sejarah kedepan anak cucu kita… cikal bakal rumpun melayu… dan tolak ukur penjajahan di bumi pertiwi ini…

    Kalau di beri kesempatan tuk menjagannya, saya mau Raleignya yach Om…

    Mungkin tuk foto, bisa di bikin hyperlink yg berbeda.
    Jadi 1 untuk preview, dan satu laghe tuk yg zoom in.

    Terima Kasich sebelumnya.

  8. Selamat datang Andyt dan Ivanov…

    Terima kasih di atas saranan dan nasihat…saya masih baru dalam membina blog ini. Masih banyak perlu belajar🙂 selalunya hanya jadi tukang komentar kali ini jadi pemilik blog pula. Saya cuba buat yang terbaik agar kita bisa lebih mudah mendapatkan maklumat di blog BM (basikal malaya ini.

    Untuk makluman saya akan ke Jakarta pada tanggal 12-15 November 2008 kalau berkesempatan saya akan cuba mendapatkan barang2 sepeda atau apa sahaja yang saya bisa bantu dari Malaysia…ini kunjungan ke 3 ke bumi Indonesia. TK.🙂🙂🙂

  9. halo..lam kenal ya..

  10. Assalamualaikum, hebat penemuan-penemuan ini. body dgn spare part yang ada tu boleh jadi sebuah basikal ke… kalau dapat berapa harganya.

  11. assalamualaikum..

    saya macam x percaya apa yg saya lihat. satu himpunan nostalgia dan sejarah. syabas saudara saya ucapkan!

    saya cadangkan agar saudara dapat katalogkan jenama, model dan tahun buatan basikal yg diperolehi. kita jadikan arkib, sebagai rujukan bagi mengenalpasti model basikal atau untuk restorasi semula basikal..

  12. Assalammualikum, salam kenal.

    begitu berharga!, itu kata pertama terungkap, melihat koleksi yang masih tersimpan dengan baik.

    buat katalog akan membantu penggemar basikal tua sebagai bahan referensi.

  13. saje nak tanye bnda dapat di kl ke atau di kampung

  14. Sekitar Kuala Lumpur nie masih banyak lagi khazanah seperti itu dan diluar bandar seperti di Melaka, N. Sembilan, Johor dan Pahang telah pun dikenal pasti mempunyai simpanan stok basikal tua seperti itu. Saya pasti akan ada rakan-rakan yang akan menjumpai port-port yang lagi hebat-hebat. Selamat datang saya ucapkan kepada saudara Nizamkayuhje. TK.

  15. Terima kasih di atas saranan dan pendapat teman-teman. Insyaallah di masa hadapan saya akan cuba himpunkan dan mengkatalogkan basikal2 tua yang terdapat di Malaya (Malaysia)…khas buat reference/rujukan generasi akan datang. 🙂🙂

  16. salam kenal, hebat .. pak cik nemu harta karun…. semoga di rawat lebih baik.., salam

  17. Wah ini bukan lagi koleksi…tetapi seperti museum. Salut untuk Pakcik Mykyocera. Hanya melihat saja sudah senang, apalagi kalau bisa memiliki.

  18. Boleh tak klau pegi tengok …….mana tahu berkenan tambah satu lagi……

  19. ini penemuan yang luar biasa!!!

  20. Adussss…… mak datok punya ler banyak. Anyway tahniah kerana explorasi anda menemukan khazanah malaya yang cukup tinggi nilainya. Kalau di Johor rasanya dah kehabisan stok macam nie dikedai/toko lama. Pengumpul barang antik yang dah sambar habis.

  21. peh sungguh mengujakan penemuan bro, ini macam boleh bikin gudang ni. anyway nice job bro…
    lokasi kat mana tu tokonya

  22. Rahsia…bro🙂

  23. Usul nich.Kalau aku bikin museum bisa enggak koleksinya kita pajang.Tolong ya mas kalau boleh.Uhuk Uhuk

  24. hahaha… ternyata ada kuala lumpur, eh ada juga tanah kualahan lumpur… kalo aku mending kualahan lemper.. aja deh.

  25. Wahhh… Sungguh Harta karun yang Sangat Berharga…
    Tolong Jaga dan tetap terus lestarikan Sepeda Tua Kita. Karena sepeda-sepeda itu adalah bukti kejayaan masa lalu yang Patut Kita Jaga.
    Salam Kenal Dari Kota Depok,Jawa Barat-INDONESIA.

    NB: Jika ada onderdil atau asesoris Sepeda THE HUMBER saya minta infonya ya.

  26. Begila…nian tuh barang…
    semoga awak jg bisa dapet harta karun itu …Amiin
    Mungkin kalo hendak dikasih tau tu toko, gak kebayang gimana rebutan dari ribuan massa…
    Hehehe…

  27. Kepada bapak-bapak dan sahabat-sahabat dari seberang usah khuatir ya…saya akan ke Jakarta pada hujung tahun nanti…saya bisa berbagi dan berkongsi harta-harta tersebut bersama kalian…kita bisa “barter’ aja sama sepeda atau barang-barang lain dari England🙂

    Moga ontelis Nusantara terus berkembang dan komunitas sepeda di sana terus sukses. Kepada yang berminat email saya di mykyocera@gmail.com Makasih🙂

  28. Saya setuju kalau segera di tata yang rapih tumpukannya agar supaya tidak termakan rayap tuan…
    Salam kenal

  29. salam tuan…
    klo da cmni,
    x blh thn tuan…
    tahniah tuan,tahniah!!!
    nmpk nye sy x slh cri guru:)

Leave a Reply

