Kunjungan ke Flea Market, Amcorp Mall mengimbau nostalgia silam


Pelbagai aneka barangan antik/jadul yang dijual di Flea Market, Amcorp Mall

Beberapa buah lampu karbait untuk basikal tua untuk jamuan mata sahaja...

Salam hormat buat semua sahabat BM. Pada hari Ahad yang lalu penulis dan Sdr. Sanim (Nostalgia Basikal Tua) sempat berkunjung ke pasar lambak/karat atau lebih dikenali sebagai Flea Market, Amcorp Mall yang terletak di No. 18 Jalan Barat, 46050 Petaling Jaya, Selangor untuk menjejak dan melihat barang-barang lama/jadul/antik. Flea Market, Amcorp Mall mula beroperasi sejak 1998 setiap hari Sabtu dan Ahad ini mengumpulkan puluhan peniaga-peniaga yang datang menjual pelbagai barangan tersebut.

Di sinilah penulis belajar dan mengenali dunia antik/jadul bersama-sama rakan-rakan. Kali pertama penulis menjejakkan kaki ke sini ialah pada tahun 2001 setelah 3 tahun ianya beroperasi. Masih teringat lagi kenangan dan nostalgia sewaktu menemui pelbagai jenis tin toys yang menjadi buruan penulis pada ketika itu. Harga sebuah tin toys di situ pada waktu itu sekitar RM8 – RM60 bergantung pada jenis dan buatannya. Selain itu pada tahun 2001 terdapat banyak barangan antik seperti botol, tin toys, signboard, porceline (pinggan mangkuk), pelita, rekod lama, jam tangan, jam dinding, dan pelbagai barangan dijual dengan harga yang sangat murah.

Enamle signboard cembung yang dijual pada harga RM7,000...murahkan?

Ada juga sahabat dari negara jiran datang mencari rezeki berniaga di Amcorp Mall

Berbekalkan RM100 ketika itu macam-macam yang boleh di bawa pulang. Tetapi setelah 10 tahun semuanya telah berubah. Tidak keterlaluan penulis katakan kebanyakkan barang yang dijual di Flea Market, Amcorp Mall tidak banyak berubah. Hanya yang berubah ialah harga yang ditawarkan. Kalau dahulu sebuah tin toys kereta buatan China dijual pada harga RM8 sekarang harganya melambung menjadi RM30 – RM50 begitu juga dengan signboard. Kalau dahulu signboard yang paling mahal pun harganya di bawah RM1000 sekarang ada yang mencecah RM7,000. Memang gila!.

Fenomena harga melambung ini adalah masalah sejagat bukan sahaja tertumpu pada sesuatu hobi tetapi semua hobi mengalami peningkatan/kenaikan harga yang mendadak kerana permintaannya yang tinggi dan sumbernya yang terhad. Ringkasnya lagi “rare” maksudnya lagi mahal…lagi cun hantarannya pun faham-faham sajalahkan. Bagi yang ada akal dan kepala otak ni kena gunakanlah sebaiknya. Penulis mendisiplinkan diri untuk membeli barangan yang betul-betul bernilai dan kondisinya pula masih baik dengan harga yang masuk akal.

Lampu Karbait Lucas Silverking yang ditawarkan dengan harga RM650...Sdr Sanim ketawa dalam hati kerana kat rumah dia ada 2 biji dalam kotak (NOS)

Untuk makluman speedometer Smiths...Sdr. Sanim dah berjaya selamatkan. Kalau datang sini tak payah carik lagi :)

Ada juga dikalangan peniaga-peniaga ni merasakan pembeli ni bodoh dan tak tahu menilai barang. Mereka silap! Akibatnya tulah yang kita boleh tengok barang mereka masih dipamerkan di atas meja atau berhabuk dikedai jadi hiasan kerana tiada yang sanggup mengeluarkan wang untuk membelinya. Kunjungan penulis kali ini bersama Sdr. Sanim banyak mengimbau kembali kenangan masing-masing sewaktu mencari barang-barang antik di sini. Walaupun senario pada 2011 jauh berbeza dengan tahun 2001 namun Flea Market, Amcorp Mall masih bertahan dan relaven menjadi pusat berkumpul/pertemuan peminat-peminat antik untuk mencari apa yang mereka hajati…pokoknya bawa saja uwang berjuta semuanya bisa dimiliki di sini.

Pada paparan kali ini penulis sempat merakamkan beberapa foto-foto menarik untuk dikongsikan kepada sesiapa yang masih belum berkesempatan ke Amcorp Mall. Kepada yang berminat nak ke sini bolehlah menaiki pengangkutan awam iaitu dengan menggunakan Transit Aliran Ringan (LRT) dan berhenti di Stesen Taman Jaya kemudian berjalan kaki selama hanya beberapa minit sahaja. ..nak senang drive jer… Selamat menjamu mata – Basikal Malaya

About these ads

3 Responses

  1. Banyak baik punya cari barang yer…..dulu tak lah mahal sangat barang kat sini. Tapi sekarang harga dasyat sunggoh..

  2. Tu maksudnya barang-barang lama tinggi nilainya. Harga barang semakin tinggi nilai duit semakin kecil. Kalau nak murah kena lah pi korek sendiri jadi “pickers”…

  3. sanim pergi amcorp Mall tak ngajak yer..memburu berdua je dgn saudara ikhwan…:)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 25 other followers

%d bloggers like this: